Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2011

18o Πανελλήνιο Μεταπτυχιακό Εντατικό Σεμινάριο-Συνέδριο για Υποψήφιους Διδάκτορες

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα Κοινωνιολογίας
Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης
και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας
Πανεπιστημιούπολη Γάλλου - Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο.
27- 30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2011


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2011

16:30 – 18:00 Εγγραφή Συνέδρων ΞΕΝΙΑ

Έναρξη Εργασιών - Χαιρετισμός

18:00 – 20:30 Στρογγυλό Τραπέζι «Εργασία και κοινωνία της εργασίας σε κρίση» ΞΕΝΙΑ
Ομιλητές:

Σκ. Παπαϊωάννου: «Κρίση, κριτική και συγκεκριμένη ουτοπία»

Α. Δεδουσόπουλος: «Κρίση και εργασιακές σχέσεις»

Θ. Αλεξίου: «Κρίση, παιδεία και εργασία»

Ι. Ψημμένος: «Κρίση και μετανάστευση»

Σπ. Λαπατσιώρας: «Οικονομική κρίση»

Συντονιστής: Σκ. Παπαϊωάννου.

21:00: Δείπνο

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2011

09.00 - 14:00: Ομάδες Εργασίας

14:00: Μεσημβρινό διάλειμμα – Γεύμα

16:30 - 19:00: Ομάδες Εργασίας

19:00 - 21:00: Στρογγυλό Τραπέζι «Αθλητισμός, κουλτούρες του σώματος και ταυτότητες στις κοινωνικές επιστήμες» Αμφιθέατρο Δ6

Ομιλητές:

Γ. Ζαϊμάκης: «Φαντασιακές κοινότητες και πολιτικές της ταυτότητας στην ύστερη νεωτερικότητα:Οπαδικές αντιθέσεις στο ελληνικό ποδόσφαιρο».

Δ. Παπαγεωργίου & Γ. Νικολακάκης: «Αθλητικό θέαμα και δημόσιες ‘περσόνες’».

Σ. Γεωργούλας: «Έγκλημα, (ηλεκτρονική) επιτήρηση και τιμωρία στον αθλητισμό, υπό την κριτική εγκληματολογική οπτική».

Συντονίστρια Ελένη Φουρναράκη.

Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2011

09.00 - 14:00: Ομάδες Εργασίας

14:00: Μεσημβρινό διάλειμμα – Γεύμα

16:30 - 18:30: Ομάδες Εργασίας

18:30 - 21:00: Στρογγυλό Τραπέζι «Προφορικές ιστορίες και βιογραφίες: διεπιστημονικά ζητήματα αφηγηματικής ανάλυσης». Αμφιθέατρο Δ7

Ομιλητές/τριες: Ρ. Βαν Μπούσχοτεν: «Ο λόγος και η υπέρβασή του: αναζήτηση της πολυφωνίας στην ανθρωπολογική έρευνα»

Μ. Ρεπούση: «Προφορικότητα και Μουσεία»

Π. Πανταζής: ««Συγκλίσεις και αποκλίσεις μεταξύ της βιογραφικής προσέγγισης και της
δια/του λόγου ψυχολογίας»

Γ. Τσιώλης: «Η βιογραφική αφηγηματική προσέγγιση στην κοινωνιολογική έρευνα: κριτικές
επισημάνσεις»

Συντονιστής: Γιώργος Τσιώλης.

21:00: Δείπνο

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

09:00 - 12:00: Ομάδες Εργασίας

12:00 - 14:00: Αποτίμηση εργασιών συνεδρίου Α3-1

Λήξη Συνεδρίου

14:00: Γεύμα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑ

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2011

Θεματική: «Υγεία, ασθένεια, ιατρική: ιατρικοποίηση κι επιτήρηση του σώματος» Αίθουσα Α3-2

09.00 - 14:00: Α’ Συνεδρία

Συντονισμός: Σεβαστή Τρουμπέτα

Αίγλη Χατζούλη, Οι προσλήψεις του σώματος την εποχή της βιοϊατρικοποίησης.

Χρήστος Κουρούτζας, Η Γενετική Επιτήρηση του σώματος μέσω των Βιο-Τραπεζών. Ο Βιο-Έλεγχοςτου κράτους ως ‘νέα ευγονική’ στις εγκληματολογικές αναλύσεις.

Κωνσταντίνος Γανωτής, Ο ρόλος της ψυχιατρικής πραγματογνωμοσύνης στη διαδικασία της
ποινικοποίησης.

Ευγενία Ηλιάδου, Παράτυπη μετανάστευση στην Ελλάδα και κυρίαρχος λόγος περί ασθένειας. Το παράδειγμα των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής και Καταγραφής (ΚΕΠΥ).


16:30 - 19:00: Β’ Συνεδρία

Συντονισμός: Ντιάννα Τράκα

Μαρίνα Νικολάου, Άτομα με αναπηρίες, τα δικαιώματά τους και η ένταξή τους στην εργασία ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών του 2006για τα άτομα με αναπηρίες.

Μάνος Σαββάκης, Ιατρική Επιστήμη, Ασθένεια και Θάνατος: Μια Μικροκοινωνιολογική Ποιοτική Προσέγγιση

Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2011

Θεματική: «Ψυχιατρική, ψυχοτρόπες ουσίες, εαυτός» Αίθουσα Α3-2

09.00 - 14:00: Α’ Συνεδρία

Συντονισμός: Μανόλης Τζανάκης

Ελπίδα Ρίκου, Καλλιτεχνικές πρακτικές στη σύγχρονη ελληνική ψυχιατρική: η τέχνη ως τεχνική αναμόρφωσης σωμάτων και συναισθημάτων

Νεφέλη- Μαργαρίτα Ρουμελιωτη, Η έννοια του συμπτώματος μέσα από τον ψυχιατρικό και
ψυχαναλυτικό Λόγο και οι κοινωνικές τους προεκτάσεις

Ιφιγένεια Κωβαίου, Σεξουαλικότητα & μορφές ακρωτηριασμού: Η περίπτωση της κλειτοριδεκτομής

Αγγελική Δρογγίτη, Αυτοκτονία και Ολοπαγή Ιδρύματα, Το παράδειγμα του ελληνικού στρατού


16:30 - 18:30: Β’ Συνεδρία

Συντονισμός: Ντιάννα Τράκα

Μανόλης Τζανάκης Η έννοια του εαυτού στον ύστερο Foucault ως αναλυτικό εργαλείο κατανόησης της χρήσης ψυχοφαρμάκων στη μετά-ασυλική εποχή.

Βουλβούλη Αιμιλία, Φύλο και Βιοπολιτική: Η Σχέση των Γυναικών με τα Ψυχοτρόπα Φάρμακα.

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

Θεματική: «Μεθοδολογικοί προβληματισμοί: συγκριτική έρευνα και χρήση λογοτεχνικών
πηγών» Αίθουσα Α3-2

09:00 - 12:00: Α’ Συνεδρία
Συντονισμός: Σεβαστή Τρουμπέτα

Αγγελική Τσιμπουκάκη, Ιατρική και διαχείριση του χρόνου στο «Μαγικό Βουνό» του Thomas Mann.

Ιωσηφίνα Τσουδερού, Κοινωνική Ενσωμάτωση των Ηλικιωμένων μέσω των κοινωνικών πολιτικώνενίσχυσης, των Δικτύων Κοινοτικής Φροντίδας- Συγκριτική μελέτη μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας.

Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011

Συνέντευξη του Μάικλ Χέρτσφελντ με θέμα την κρίση στην Ελλάδα


Η Ελλάδα ζει από παλιά σε κρίση
Ο Βρετανός ανθρωπολόγος Μάικλ Χέρτσφελντ αναφέρεται στα κακώς κείμενα και στα στερεότυπα που μας παγιδεύουν
Της Μαργαριτας Πουρναρα από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ


Σπάνια συναντάς ξένο που να γνωρίζει τόσο καλά την Ελλάδα. Ο Βρετανός ανθρωπολόγος Μάικλ Χέρτσφελντ, ο οποίος διδάσκει στο Χάρβαρντ, έχει ζήσει μεγάλα διαστήματα στη χώρα μας, μιλάει άπταιστα τη γλώσσα μας, ξέρει την ιστορία μας, τα χούγια μας. Σε μια πρόσφατη επίσκεψή του έπεσε θύμα κλοπής, αλλά δεν πτοήθηκε. Εξακολουθεί να μας βλέπει με αγάπη, ασκώντας ταυτόχρονα κριτική σαν αυστηρός αλλά ακριβοδίκαιος φίλος. «Η Ελλάδα δεν έχει γίνει βίαιη χώρα, όπως την παρουσιάζουν πολλοί ξένοι δημοσιογράφοι. Απλώς, συμβαίνουν περισσότερες πράξεις βίας εξαιτίας της δομικής βίας που η ίδια η χώρα έχει υποστεί κατά καιρούς», είναι οι πρώτες του κουβέντες στην τηλεφωνική μας επικοινωνία με τη Βοστώνη, όπου βρίσκεται.
– Περιμένατε ότι μια ημέρα η χώρα θα αντιμετώπιζε αυτήν την κατάσταση;
– Η Ελλάδα ζει ανέκαθεν σε κατάσταση κρίσης. Αυτό το φαινόμενο είναι αποτέλεσμα της σχέσης της χώρας με τις δυτικές δυνάμεις, καθώς την έχουν αντιμετωπίσει ως αντικείμενο περιφρόνησης ή και χρησιμότητας. Εχετε παίξει πολιτικά και πολιτισμικά πολλές φορές στην ιστορία σας τον ρόλο του τοποτηρητή μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
– Μπορεί κανείς να μιλήσει για το ποιος ευθύνεται για την κρίση;
– Η συζήτηση που γίνεται για το ποιος φταίει είναι μια παλαιά ιστορία. Ακόμα και πριν από τη χούντα οι ξένοι έλεγαν ότι οι Ελληνες είναι ανεύθυνοι και δεν θέλουν να βλέπουν τον δικό τους ρόλο, ενώ οι Ελληνες πίστευαν στην ύπαρξη ξένου δακτύλου. Με έναν τρόπο ισχύουν και τα δύο. Η τάση ευθυνοφοβίας των Ελλήνων να ασχολούνται περισσότερο με το ποιος φταίει και λιγότερο με το να βρεθεί μια λύση είναι κάτι που θα επηρεάσει τη μελλοντική κατάσταση της χώρας. Από την άλλη, από τότε που γεννήθηκε το ελληνικό κράτος αποτέλεσε αντικείμενο πολιτικής σκοπιμότητας από τη Δύση και όχι μόνον. Η όλη ιστορία της Ελλάδας είναι μια απόπειρα αλλεπάλληλων προσπαθειών να απελευθερωθεί από την επιρροή των Δυτικών, αλλά ταυτόχρονα και να εκμεταλλευτεί –δικαιολογημένα ίσως ως μικρή χώρα– τα πλεονεκτήματα του να ανήκει στο στρατόπεδο της Δύσης. Τα τελευταία χρόνια, τουλάχιστον, έχει υποχωρήσει η εθνικιστική τάση να τα ρίχνετε όλα στους Οθωμανούς. Ακόμα και αυτή η συμπεριφορά, βέβαια, αντανακλά μια δυτική αντίληψη ότι η Δύση ταυτίζεται με την πρόοδο και η Ανατολή μόνο με αρνητικά χαρακτηριστικά. Σήμερα, γίνεται περισσότερο αντιληπτός και αποδεκτός ο ρόλος του οθωμανικού πολιτισμού στη διαμόρφωση της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Παλαιότερα οι Ελληνες είχαν μάθει να ρίχνουν την ευθύνη για όλες τις δήθεν πολιτισμικές αδυναμίες τους στην επίδραση ξένων κατακτητών και γειτόνων
– Η ελληνική κρίση και η κάλυψή της από τον διεθνή Τύπο αναβίωσε αλλά και δημιούργησε νέα στερεότυπα για τον ελληνικό λαό;
– Προϋπήρχαν ορισμένα αρνητικά στερεότυπα, τα οποία ενίσχυσαν οι ελληνικές κυβερνήσεις με την πολιτική τους. Η αρχική απροθυμία της γερμανικής κυβέρνησης να βοηθήσει στην επίλυση της ελληνικής οικονομικής κρίσης οφειλόταν εν μέρει ότι στο εσωτερικό της χώρας αυτής, η Ελλάδα αντιμετωπίζεται με περιφρόνηση. Δυστυχώς, τα στερεότυπα μας παγιδεύουν σε έναν τρόπο σκέψης, με αποτέλεσμα να πέφτουμε σε έναν, επιφανειακά τουλάχιστον, ατελείωτο φαύλο κύκλο. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τους ξένους αλλά και για εσάς τους Ελληνες. Πιστεύετε ότι δεν είσαστε άξιοι απόγονοι των σπουδαίων σας προγόνων, απορρίπτοντας τον σύγχρονο πολιτισμό σας. Ιδού η μεγαλύτερη σύγχρονη τραγωδία σας. Αυτό δίνει την απαιτούμενη λαβή στους Δυτικούς να σας βάζουν χαλινάρι, διότι πιστεύετε ότι πρέπει να σας καθοδηγήσουν στο «σωστό». Πρόκειται για κλασική ένδειξη του φαινομένου που έχω ονομάσει «κρυπτοαποικιοκρατία». Παρότι δηλαδή δεν υπήρξατε ποτέ αποικία, αφήσατε τους ξένους να σας υπαγορεύσουν τον «σωστό» πολιτισμό, σύμφωνα με τις δικές τους προκαταλήψεις. Θα σας διηγηθώ μια ιστορία. Ηρθα μια φορά στην Ελλάδα λίγο μετά την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Στο αεροδρόμιο, αντί να συναντήσω το χάος, είδα μια οργανωμένη ουρά ανθρώπων που περίμεναν ταξί. «Είδατε, κύριε», μου είπε ένας παρευρισκόμενος, είτε με ειρωνεία είτε με περιφρόνηση, «τώρα γίναμε Ευρωπαίοι!», απαντώντας στη δική μου έκφραση έκπληξης. Τέτοια απάντηση, αν την αντιληφθούμε κυριολεκτικά, θα σήμαινε πως είσαστε πολιτισμικά υπόδουλοι. Δηλαδή μόνο στην Ευρώπη, υπάρχει ευγένεια και τάξη;
– Η κρίση έχει δημιουργήσει μεγάλη αμφισβήτηση του πολιτικού κατεστημένου στην Ελλάδα. Θα δούμε στο μέλλον ένα διαφορετικό μοντέλο πολιτικής δράσης; Θα παταχθεί η διαφθορά;
– Μπορεί να οδηγήσει πολλούς Ελληνες να μην ψηφίζουν πια πολιτικούς που φέρουν γνωστό όνομα, να αλλάξει το θέμα των πολιτικών δυναστειών. Σε ό, τι αφορά τη διαφθορά, οι κοινωνικοί ανθρωπολόγοι αναγνωρίζουν ότι πολλές φορές το ρουσφέτι λειτουργούσε για να έχουν θέση στο σύστημα οι πιο φτωχοί. Η πολιτική πατρωνία είχε αυτόν το λόγο ύπαρξης. Οι φτωχοί ψήφιζαν τους προστάτες και εκείνοι με τη σειρά τους παρείχαν θέσεις στο δημόσιο σύστημα. Το πρόβλημα είναι ότι οι Ελληνες ηγέτες έλεγαν ότι θα πατάξουν τη διαφθορά ενώ την προστάτευαν! Ισως στο μέλλον να προκύψει ένας Ελληνας πολιτικός, που θα προβάλει ως πλεονεκτήματα όχι την πονηριά αλλά την εντιμότητα και την ηπιότητα. Αυτό θα πετύχει μόνο αν φτιάξει έναν μηχανισμό που να μπορούν όλοι να ελέγξουν αν πράγματι είναι έντιμος. Οπως επίσης κοινωνική ισορροπία θα επέλθει εάν οι πλουσιότεροι φορολογηθούν βαρύτερα και δεν υπάρχουν εξαιρέσεις γι’ αυτούς. Δυστυχώς ακόμα και στις ΗΠΑ, λόγω μιας στρεβλής αντίληψης, ακόμα και πολλοί φτωχοί άνθρωποι υποστηρίζουν την καμπάνια των Ρεπουμπλικανών για λιγότερους φόρους ακόμα και στους πλούσιους.
Η δομική βία της Αστυνομίας– Τελευταία έχει ενταθεί το πρόβλημα της μετανάστευσης προς την Ελλάδα. Τι πιστεύετε ότι θα γίνει;
– Οταν πήγα να δώσω κατάθεση στην αστυνομία μετά την κλοπή, οι αξιωματικοί με ρωτούσαν συνέχεια αν οι δράστες ήταν αλλοδαποί, διότι σύμφωνα με τις στατιστικές το 80% των δραστών είναι ξένοι. Μα είναι λάθος τρόπος να χρησιμοποιείς τη στατιστική. Το 80% όσων συλλαμβάνονται να παρανομούν είναι αλλοδαποί. Οι άλλοι που είναι ελεύθεροι; Διότι και η ίδια η αστυνομία αντανακλά τη δομική βία. Ακούω Ελληνες να λένε: «Δεν είμαι ρατσιστής, αλλά...». Το «αλλά» τα λέει όλα! Καλύτερα να τα βάλει κανείς με τους Ελληνες πολιτικούς, που δέχτηκαν τους όρους που συμφωνήθηκαν στη Λισσαβώνα για τον έλεγχο των μεταναστών στην περιοχή Σένγκεν παρά με τους μετανάστες, που είναι εξίσου θύματα αυτών των μέτρων και της δομικής βίας που βασανίζει και τους Ελληνες.

Σάββατο 6 Αυγούστου 2011

Ανθρωπολόγοι αποκαλύπτουν απάτη του BBC


BBC: Εμφάνισε φιλήσυχους ιθαγενείς ως «άγριους και σεξομανείς»
Κοινωνικοί ανθρωπολόγοι λένε ότι η φυλή Ματσιτζένκα του Αμαζονίου είναι «διακριτική και φιλήσυχη»
 
BBC: Εμφάνισε φιλήσυχους ιθαγενείς ως «άγριους και σεξομανείς»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΣΟΤΕΡΑ

Τετάρτη 27 Ιουλίου 2011

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΥΧΟΣ 27

Κυκλοφόρησε το 27ο τεύχος της Eπιθεώρησης ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ.
Ο θεματικός πυρήνας του τεύχους αναφέρεται στο ζήτημα των εκλογών και στις πολυεπίπεδες εκλογικές διαδικασίες που διεξάγονται σε μια αντιπροσωπευτική δημοκρατία. Πρόκειται κατ’αρχάς για γενικές εκλογές (λέγονται και «πρώτης τάξης»), από τις οποίες προκύπτει η κυβέρνηση μιας χώρας, αλλά και για ενδιάμεσες ή «δεύτερης τάξης» εκλογές που διεξάγονται με σκοπό, μεταξύ άλλων, τη σύνθεση των αντιπροσωπευτικών σωμάτων σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των συμβουλίων στους δήμους και τις περιφέρειες μιας χώρας. Επιπλέον, εκλογές διεξάγονται για την άμεση έκφραση της θέλησης ενός τμήματος του λαού –εκείνων που είναι οργανωμένοι ή και φίλα προσκείμενοι σε ένα κόμμα– στο ζήτημα της εκλογής του κομματικού αρχηγού ή και για την έκφραση της θέλησης της ολότητας του λαού σε μια διαδικασία με δημοψηφισματικό περιεχόμενο.
Οι εκλογές αποτελούν «τη δημοκρατική έκφραση της πάλης των τάξεων», συνήθιζε να λέει ο Σέιμουρ Μάρτιν Λίπσετ. ‘Ομως, εδώ και αρκετές δεκαετίες ο διαμεσολαβητικός και εκφραστικός ρόλος των εκλογών έχει ατονήσει. Αποτέλεσμα του γεγονότος αυτού είναι ότι από «δημοκρατική έφραση της πάλης των τάξεων» οι εκλογές έχουν μεταμορφωθεί σε όχημα για την μεταφορά της δυσαρέσκειας και της διαμαρτυρίας των πολιτών από τον βιωμένο μικρόκοσμo στην κεντρική πολιτική σκηνή.
Τα ζητήματα αυτά εξετάζονται στα πέντε κείμενα του θεματικού πυρήνα της έκδοσης. Επιπλέον, στο τεύχος δημοσιεύονται κείμενα που εξετάζουν το ρόλο της κοινωνίας πολιτών στην Τουρκία, καθώς και το επικαιρο ζήτημα της σημασίας που κατέχει η οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας για τη διατήρηση και την εδραίωση σε αυτήν της δημοκρατίας.
Το τεύχος κυκλοφορεί με τη αναδημοσίευση μιας ομιλίας του πρώτου εκλεγμένου καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης στην Ελλάδα, Γεωργίου Κ. Βλάχου, που αναφέρεται στη σχέση Τεχνολογικής Επανάστασης και Πολιτικής.
Στο 27ο τεύχος του ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ περιλαμβάνεται, τέλος, ένα βιβλιογραφικό δοκίμιο για την άκρα δεξιά στην Ελλάδα και την Ευρώπη, καθώς και πέντε βιβλιοκριτικές νέων εκδόσεων.
Στους συγγραφείς του τεύχους ανήκουν, ακόμη, οι
Χρ. Βερναρδάκης,
Β. Γεωργιάδου,
Γ. Κωνσταντινίδης,
Π. Βασιλόπουλος,
Β. Αρανίτου,
Α. Κατσανίδου,
Στ. Σκρίνης,
Ρ. Νέζη,
Κ. Πιερίδης,
Α. Καφέ,
Α. Βουλβούλη,
Χρ. Τάσσης,
Κ. Ελευθερίου.

Η Επιθεώρηση ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ κυκλοφορεί τρεις φορές το χρόνο από τις εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Προλεγόμενα

Θεματικός πυρήνας: Εκλογές πρώτης, δεύτερης και τρίτης τάξης: κόμματα, ηγεσία, αποχή

Παύλος Βασιλόπουλος, Χριστόφορος Βερναρδάκης, Η εκλογική αποχή στην Ελλάδα: 2000-2009

Αναστασία Καφέ, Ρούλα Νέζη, Κωστής Πιερίδης, Ποιοι δεν ψηφίζουν και γιατί.
Μελέτη της αποχής στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές του Νοεμβρίου 2010

Κώστας Ελευθερίου, Χρύσανθος Τάσσης, Εσωκομματική πολιτική και στρατηγική του κράτους: το ‘συμμετοχικό’ εγχείρημα του ΠΑΣΟΚ (2004-2009)

Γιάννης Κωνσταντινίδης, Αλεξία Κατσανίδου, Αρχηγοί σε δεύτερο ρόλο πριν και
μετά την αλλαγή τρόπου εκλογής κομματικής ηγεσίας

Σταύρος Σκρίνης, Οι εκλογές για το βασκικό κοινοβούλιο: κύριες εκλογές ‘δεύ-
τερης τάξης

Γεώργιος Κ. Βλάχος, Η τεχνολογική επανάσταση και η Πολιτική

Έρευνα

Περιβαλλοντικές συγκρούσεις στην Τουρκία: κράτος, κοινωνία πολιτών και
δημόσια ζωή (Αιμιλία Βουλβούλη)

Ξαναδιαβάζοντας τους κλασικούς

‘Όσο περισσότερο ευημερεί μια χώρα, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα
να διατηρηθεί σε αυτήν η δημοκρατία’. Η επικαιρότητα (;) μιας αναλυτικής παρατήρησης (Βάλια Αρανίτου)

Βιβλιογραφικό δοκίμιο

Η ελληνική Άκρα Δεξιά στον χώρο και στον χρόνο: η συγκριτική της διάσταση (Βασιλική Γεωργιάδου)

Βιβλιοκριτικές

Ιωάννα Τσιβάκου, Εν κινδύνω. Από την τεχνολογία στην ηθική (Ιορδάνης Παπαδόπουλος)

Tim Bale, Πολιτική στις χώρες της Ευρώπης: πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και αλληλεπιδράσεις (Μάνος Τσατσάνης)

Πάνος Καζάκος, Από τον ατελή εκσυγχρονισμό στην κρίση. Μεταρρυθμίσεις, χρέη
και αδράνειες στην Ελλάδα (1993-2010) (Χρύσανθος Δημ. Τάσσης)

Paul Krugman, Η συνείδηση ενός προοδευτικού (Λευτέρης Ζ. Λαγός)

Θανάσης Δ. Σφήκας (επιμ.), Το Σχέδιο Μάρσαλ. Ανασυγκρότηση και διαίρεση της
Ευρώπης (Τζένη Λαλιούτη)

Abstracts

Τρίτη 31 Μαΐου 2011

ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΟ ΟΛΛΑΝΔΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

The Netherlands Institute at Athens
cordially invites you to the
conference
“SOCIAL MATTER(S)
Recent Approaches to Material Culture”
on Thursday, June 2, 2011
at the Netherlands Institute at Athens
Makri 11 – Makrygianni (Metro Akropoli)


Programme

09.00 – 09.30 Registration.

09.30 – 09.45 Welcome by Dr Christiane Tytgat – Director NIA, Dr Tryfon Bampilis – NIA & Leiden University.

INTRODUCTION

09.45 – 10.30 Dr Eleana Yalouri, Panteion University, ‘Things’, ‘Artefacts’, ‘Objects’ and ‘Stuff’: Why do ‘matter’ matters matter?

SESSION 1: CLAIMS, DENIALS, AND THE MATERIALITY OF CULTURAL HERITAGE

10.30 – 11.00 Prof. Pieter ter Keurs, Dutch National Museum of Antiquities Leiden & Leiden University, Flexible Networks: Reflections on objects and people.

11.00 – 11.30 Dr Aris Anagnostopoulos, Swedish Institute at Athens, The Materiality of Absence in Two Different Greek Cases.
SESSION 2: THE MATERIALITY OF SPACE AND PLACE

11.50 – 12.20 Dr Aimilia Voulvouli, University of the Aegean, Place as Matter, Matter as Identity: The struggle against the Third Bosporus Bridge in Istanbul Turkey.

12.20 – 12.50 Dr Andronicos Theocharidis, University of the Aegean, Aging Things and their Substitutes: Vernacular collecting practices in an Aegean island.

12.50 – 13.20 Dr Maria Jaidopulu Vrijea, Harokopion University, Everyday Life in the City: Materiality in practices, representations and lived timespaces.

SESSION 3: MATTERS OF PRACTICE, TRACES OF MATTER

15.30 – 16.00 Dr Elia Petridou, University of the Aegean, Fashioning Culture: Practice and materiality in the study of clothes and clothing.

16.00 – 16.30 Dr Elpida Rikou, Athens School of Fine Arts, Tino Sehgal and ‘the dematerialization of the art object taken to an extreme’: Is ‘materiality’ of relevance to an anthropology of contemporary art?

16.30 – 17.00 Dr Tryfon Bampilis, Netherlands Institute at Athens & Leiden University, Liquor Matters: Reflections on the fetishism of a commodity.

17.30 – 18.30 End Discussion and Conclusions.

R.S.V.P. tel. 210-92 10 760 or nia@nia.gr

Κυριακή 15 Μαΐου 2011

CUA ANNUAL CONFERENCE

Commission on Urban Anthropology, IUAES
&
University of Peloponnese
Faculty of Social Sciences
Department of Social and Educational Policy

CUA ANNUAL CONFERENCE


Corinth - Greece, 27-29 May 2011

Market vs Society?
Human principles and economic rationale in changing times


CONFERENCE PROGRAMME

Friday, May 27th

Registration, 09.00-14.00

Opening session, 10.00-13.00

Welcome addresses, 10.00-10.45
Chair: Dr. Manos Spyridakis

Professor Theodoros Papatheodorou, University of Peloponnese Chancellor
Mr. Alexandros Pneumatikos, Mayor of Corinth Municipality
Dr. Theodoros Tsekos, Ministry of Labour and Social Insurance, General Secretary for the Management of European and Other Resources
Dr. Athanasios Katsis, Head of Department of Social and Educational Policy, University of Peloponnese
Dr. Giuliana Prato, Chairperson Commission on Urban Anthropology, University of Kent

Coffee break, 10.45-11.00

Key-note addresses, 11.00 – 13.00

Chair: Italo Pardo

Professor Rosemary Harris, Emeritus Reader in Anthropology, University College London: Power and powerlessness in industry: Are the 1980s relevant in 2010?

Professor Elias Mossialos, Professor of Health Policy, London School of Economics:
Reforming public services in Greece: How far is Athens from Copenhagen?

Lunch, 13.00-14.00

Panel 1, 14.00-15.20

Chair: Michalis Fefes

Anna Mahaira, (University of Ioannina), Marseilles and Lubeck: Nineteenth-century trading communities and the limits of free trade in archival sources and in literature.

Ioanna Laliotou, (University of Thessaly), “Building the World of Tomorrow”: Economy and society between crisis and war.

George Bikos, (TEI of Athens), State, society and economy: The relation between them-as attempts of mutual control- throughout their historical evolution from the 18ο century until today.

Ioannis Kyriakakis, (University College London), Religion and economy in the age of neo-liberalism.

Coffee/tea break, 15.20 -15.30

Panel 2, 15.30-16.50

Chair: Ioanna Laliotou

Iordanis Psimmenos, (Panteion University of Social and Political Sciences), Migration and service Work.

Mariagela Veikou, (ASPAITE), The “economic crisis” and immigration: The dream of liberal multiculturalism is depriving the other of his/her otherness.

Theodoros Fouskas, (Panteion University of Social and Political Sciences), Low status work and decollectivization: The case of Egyptian immigrants in Athens.

Vasilis Maglaras, (Hellenic Open University), Sociology versus economics. Early Parsons versus the Positivists.

Poster presentations 1, 16.55-18.15

Chair: Andreas Feronas

Alesya Krit, (University College London), Rebel from the neo-liberal economic models rationale: Escapist strategies of rebuilding economic and family values of the British in Spain.

Anastasios Grigorakis, (Université Paris VIII), Family, solidarities, services and market economy.

Mata Papoulia, (Ministry of Labour and Social Insurance - University of Peloponnese), Aspects of social economy development in Greece: The initiatives of the Ministry of Labour and Social Insurance.

Alexia Kapravelou, (Panteion University of Social and Political Sciences), Critical approach to post-fordist theory.

Dimitra Kofti, (University College London), “We, workers, have always been workers”: New managerial practices and old hierarchies.

Dimitris Poulios, (University of Cardiff), The “Architecture” of the markets. Architectural and urban identities in the era of Neoliberalism.

Yiorgos Ioannidis, (University of Crete), Employment in the Keynesian and neoliberal universe: Theoretical transformations and political correlations.

Kostas Gousis, (Aristotle University of Thessaloniki), Post – Fordist Economy and Lukács’ ontological foundation of social classes. Critical Perspectives on Slavoj Žižek’s perception of “Commons”.

Conference buffet dinner, 19.00

Saturday, May 28th

Panel 3, 9.00-10.40

Chair: Ritsa Deltsou

Dimitris Venieris, (University of Peloponnese), Market vs Society: The social policy dilemmas.

Iraklis Mavridis, (Panteion University of Social and Political Sciences), Notes for a political theology of neoliberal discourse.

Anastasia Marinopoulou, (Hellenic Open University), Defining cosmopolitanism: European politics of the 21st century.

Andreas Feronas, (University of Peloponnese), EU Social Inclusion Strategy in the context of “Europe 2020”: Potential and limits.

Maria Markantonatou, (University of the Aegean), Neoliberalizing the public administration through new public management, entrepreneurialism and good governance.

Coffee/tea break, 10.40-10.50

Panel 4, 10.50-12.10

Chair: Giuliana Prato

Abel Polese, (Institute of Geography, Edinburgh), The cultural foundations of informal economies in Turkey.

Marcello Mollica, (University of Fribourg), Individual and collective resistance in post-conflict south Lebanon: Empirical insights.

Italo Pardo, (University of Kent), The criminalizing power of ideological rhetoric: Empirical considerations on the “Formal” and the “Informal”.

Christian Giordano, (University of Fribourg), Between town and countryside: Social networks and personal trust of urban agrarian entrepreneurs in Bulgaria.

Poster presentations 2, 12.10-13.10

Chair: Athina Peglidou

Panagiotis Gouveris, (University of Peloponnese), The hypocrisy fictitious disease as an individualized form of social reaction against the laws of market.

Elli Kouvari, (University of Peloponnese), Migrants in Greece. The right to health.

Efi Mastorodimou, (University of Thessaly), Reproduction unto consumption.

Evagelia Chamourgiotaki, (University of Peloponnese), Leisure and the social reproduction˙ narratives of 12 immigrants in Greece.

Eleutheria Spandonidou, (University of Thessaly), The contribution of immigrants in economic level and their social implications. The case of immigrants from FYROM. .

Muna Makhlouf De la Garza, (University of Barcelona), An anthropological approach on the neighbourhood resistance against the capitalist appropriation of the city: a case in the city of Barcelona.

Lunch break, 13.10-14.10

Panel 5, 14.10-15.30

Chair: Christian Giordano

Alex Weingrod, (Ben Gurion University, Israel), “The market trumps the state”, or, how the minority Israeli Palestinians navigates within the Jewish state.

Halasur Matt Maralusiddaiah, Siddaligeswara Swamy & Balachandra Rao Jadav Lakkavalli Subbojirao, (Ministry of Culture, India), Traditional occupations and economy among the indigenous societies in South Asia.

Satya Narayan Munda, (Ranchi College, Ranchi University), Jharkhand’s village market: A case study of market versus tribal society in the era of liberalisation.

Siddaligeswara Swamy, Shivananda Swamy & Vittla Manohar (Ministry of Culture, India), The Jenu Kuruba tribe in Karnataka and their economy and life style.

Coffee/tea break, 15.30-15.45

Panel 6, 15.45-17.05

Chair: Vasilis Maglaras

Athina Peglidou, (University of Thessaly), Monetary practices in medical context: corruption, generosity or humanism.

Christos Bakalis, (University of the Aegean), Cultural capital: a feedback field between society and economy. A need for sustainable management.

Ritsa Deltsou, (University of Thessaly), Development Corporations in Greece.

Michel Rautenberg & Jean Baptiste Clais, (Université de Lyon, Centre Max Weber, Université Jean Monnet Saint Etienne), Changing of the local network of exchange: From the utopia of the 70th until the contemporary internet.

Panel 7, 17.05-18.45

Chair: Marcello Mollica

Heidi Dumreicher & Bettina Kolb, (Oikodrom-The Vienna Institute for Urban Sustainability), The Hammam – the Islamic bath as an example of urban “glocal” socio-economy.

Paris Potiropoulos, (Hellenic Folklore Research Centre, Academy of Athens), Between city and village: Cultural practices, socioeconomic relations and “liquid” localities.

Brites Walter Fernando, (Universidad Nacional de Misiones, Argentina), The cities and urban processes under the logic of neoliberalism.

Corine Vedrine, (Université Jean Monnet Saint Etienne), The renegotiation of identity and alterity in an economical and spatial changing: The case of a former industrial and miner district of Saint-Etienne (France).

Aimilia Voulvouli, (University of the Aegean), Local protests in global cities: The case of the Arnavutköy district initiative in Istanbul.

Coffee/tea break, 18.45-19.00

Poster presentations 3, 19.00-20.10

Chair: Maria Velioti-Georgopoulos

Theodoros Katerinakis, (Drexel University, USA), Reconciling market and society with banking differently: A social network analysis of ethos in Greek Cooperative Banking in Crete.

Athanasios Andritsos, (National Technical University of Athens), Society vs the market in the arena of the corporate city. Contemporary challenges for the urban space in Greece after the arrival of the IMF.

Alex Siapkaras, (National Technical University of Athens), University management in a time of market-society conflict crisis.

Antonia Papadopoulou, (University of Peloponnese), Roma families and education in a changing era: The internal contradictions of the rationale of three Roma mothers concerning their children’s education.

Artemis Driva, (University of Peloponnese), Market vs Society through gender discrimination”.

Antonis Skouloudis & Kostantinos Evangelinos, (University of the Aegean), Organization-society information flows in a national context: Assessing the non-financial disclosures of top Greek firms.

Kostas Fourikos, (Panteion University of Social and Political Sciences), Research on Hilferding’s, Lenin’s and Boukharin’s theses about monopolies and finance capital. Relation between modern changes in the formation of capital and new forms of international governance.

CUA Business Meeting, 20.10 -20.40

Sunday, May 29th

Panel 8, 9.00-10.20

Chair: Michel Rautenberg

Emmanuela Vogiatzaki–Krukowski, (University of Peloponnese), Art and society global senses - lonely societies.

Athanasios Blessios, (University of Peloponnese), The figures of merchant, banker and industrialist in the Greek Dramaturgy and Literature of the 19th and 20th century.

Maria Velioti-Georgopoulos, (University of Peloponnese), Carnival performances as cultural goods in a consumerist society: Serving market or cultural interests?

Fotini Tsibiridou, (University of Macedonia), Embracing neoliberal ethics under a “charismatic” governance: Reflexions on govermentality, power and citizenship experiences in the Sultanate of Oman.

Coffee/tea break, 10.20-10.35

Panel 9, 10.35-11.55

Chair: Alex Weingrod

Ilka Thiessen, (Vancouver Island University, Canada), Forex Trading and interpersonal relationships of Lending and Borrowing.

Giuliana Prato, (University of Kent), From nationalization to neo-liberalism: Economic policies and urban questions in south Italy.

Davide Torsello, (University of Bergamo), The weapons of the weak: The discursive power of corruption and environmentalism in one transport development project in northern Italy.

Siri Hettige, (University of Colombo, Sri Lanka), Neo-liberal economic reforms and the transformation of Sri Lankan society.

Book Presentation, 12.00-13.00

Panel discussion - presentation of the volume:
“Citizenship and the Legitimacy of Governance: Anthropology in the Mediterranean Region”, edited by Dr. Italo Pardo and Dr. Giuliana Prato.
Discussants:
Professor Christian Giordano, (University of Fribourg)
Associate Professor Fotini Tsibiridou, (University of Macedonia)

Lunch, 13.00- 14.00

Panel 10, 14.00-15.40

Chair: Ilka Thiessen

Andromahi Economou, (Hellenic Folklore Research Centre, Academy of Athens), “Market economy or an economy of society? Strategies and social actions for the cultivation of the olive in southern Peloponnese (Laconia- Greece) in changing times.

Thanos Gkaragkounis, (University of Patras), The indivisibility of culture and economy.

Trent Schroyer, (Ramapo College of New Jersey), Beyond western economism.

Kostas Theologou, (National Technical University of Athens), Let’s get socio-political: The citizen’s profile against consumer’s attitudes.

Sissie Theodosiou, (Epirus Institute of Technology), Ambivalent flexibilities: Anthropological explorations and perspectives.

Coffee/tea break, 15.40-15.55

Panel 11, 15.55-17.15

Chair: Trent Schroyer

Giorgos Stamelos, Pandelis Kiprianos, Stathis Balias, Ioannis Kamarianos, (University of Patras), State, university and knowledge in Greece: Challenges and transformations.

Demetrius Rokos, Efi Dimopoulou, Vaios Kotsios, (National Technical University of Athens), Development, environment and education.

Maria Nikolakaki, (University of Peloponnese), Neoliberal economic crisis and resistance in critical pedagogy.

Despoina Karakatsani & Pavlos Christos, (University of Peloponnese), School for education or school for work? Educational policy-planning about technical and vocational educational system in Greece since 1950.

Summing up (20 minutes)

Excursion to the Antiquities of Corinth