Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2011

ΓΚΙ ΝΤΕΜΠΟΡ : τελευταίος φιλόσοφος της Επανάστασης;



ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
INVITATION

ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΤΡΑΠΕΖΙ - ΓΚΙ ΝΤΕΜΠΟΡ : τελευταίος φιλόσοφος της Επανάστασης;
TABLE RONDE - GUY DEBORD : dernier philosophe de la Révolution?

16 Δεκεμβρίου 2011, από τις 16μμ έως τις 19μμ
16 Décembre 2011, de 16h00 à 19h00

Aίθουσα Γ. ΝΕΧΑΜΑ, 2ος όροφος, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης
Salle J. NEHAMA, 2ème étage, Institut Français de Thessalonique

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ / ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ από την ομάδα "horror vacui" με τίτλο :
" Όμορφα παιδιά, η περιπέτεια πέθανε!!"

INSTALLATION / PERFORMANCE par le groupe "horror vacui" intitulée :
" Beaux gosses, l'aventure est morte!!"
16h00-17h30
Υποδοχή του κοινού στο φουαγιέ της αίθουσας Γ. Νεχάμα από την ομάδα περφόρμανς « horror vacui » (Άκης Κερσανίδης, Ισαβέλλα Μαρτζοπούλου, Στέργιος Μπαρές, Μαρία Οικονόμου, Χρύσα Τζελέπη) με τίτλο:

" Όμορφα παιδιά, η περιπέτεια πέθανε!!"

Πρώτο μέρος
Πολιτικό και φιλοσοφικό έργο του G. Debord

• Christian Thimonier : χαιρετισμός και εισαγωγική ομιλία
• Σπύρος Μαρκέτος : Πολιτική επικαιρότητα του έργου του Guy Debord σήμερα
• Δημήτρης Κοσμίδης : « Guy Debord, πολιτικός φιλόσοφος ή στοχαστής του πολέμου; Η πρόσληψη του έργου του από τον Giorgio Agamben »

17h30-18h00 : καφέ + περφόρμανς στο φουαγιέ Γ. Νεχάμα

18h00-19h00
Δεύτερο μέρος
Καλλιτεχνικό προφίλ του G. Debord

• Bill Balaskas : « Αντανακλάσεις του Θεάματος : προσεγγίζοντας τον Debord μέσα από μια εικαστική έκθεση »
• Αγγελική Γραμματικοπούλου : « Η σιωπή της εικόνας στον κινηματογράφο του Guy Debord »
• Γεώργιος-Ίκαρος Μπαμπασάκης : Η Επανάσταση στὴν ᾽Υπηρεσία τῆς Ποίησης. Ο Guy Debord ὡς ο Τελευταῖος Μείζων Ποιητὴς

19h00-19h30 : Συζήτηση

19h30-20h00 : συνέχεια και τέλος της περφόρμανς « horror vacui » και ξενάγηση στην έκθεση από τον Βασίλη Μπαλάσκα και την επιμελήτρια.


Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2011

Σεμινάριο εθνογραφικής έρευνας

Τρίτη 29-11-2011

Αιμιλία Βουλβούλη, διδάσκουσα Τμ. Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας Παν/μίου Αιγαίου

"'Κρίση, ξε-κρίση η γέφυρα θα γίνει': Η διαμαρτυρία ενάντια στην κατασκευή της Τρίτης Γέφυρας στο Βόσπορο ως διαμαρτυρία ενάντια στον αυταρχικό καπιταλισμό"

Στο κτήριο της Καραντώνη στις 20:00

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2011

18o Πανελλήνιο Μεταπτυχιακό Εντατικό Σεμινάριο-Συνέδριο για Υποψήφιους Διδάκτορες

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα Κοινωνιολογίας
Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης
και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας
Πανεπιστημιούπολη Γάλλου - Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο.
27- 30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2011


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2011

16:30 – 18:00 Εγγραφή Συνέδρων ΞΕΝΙΑ

Έναρξη Εργασιών - Χαιρετισμός

18:00 – 20:30 Στρογγυλό Τραπέζι «Εργασία και κοινωνία της εργασίας σε κρίση» ΞΕΝΙΑ
Ομιλητές:

Σκ. Παπαϊωάννου: «Κρίση, κριτική και συγκεκριμένη ουτοπία»

Α. Δεδουσόπουλος: «Κρίση και εργασιακές σχέσεις»

Θ. Αλεξίου: «Κρίση, παιδεία και εργασία»

Ι. Ψημμένος: «Κρίση και μετανάστευση»

Σπ. Λαπατσιώρας: «Οικονομική κρίση»

Συντονιστής: Σκ. Παπαϊωάννου.

21:00: Δείπνο

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2011

09.00 - 14:00: Ομάδες Εργασίας

14:00: Μεσημβρινό διάλειμμα – Γεύμα

16:30 - 19:00: Ομάδες Εργασίας

19:00 - 21:00: Στρογγυλό Τραπέζι «Αθλητισμός, κουλτούρες του σώματος και ταυτότητες στις κοινωνικές επιστήμες» Αμφιθέατρο Δ6

Ομιλητές:

Γ. Ζαϊμάκης: «Φαντασιακές κοινότητες και πολιτικές της ταυτότητας στην ύστερη νεωτερικότητα:Οπαδικές αντιθέσεις στο ελληνικό ποδόσφαιρο».

Δ. Παπαγεωργίου & Γ. Νικολακάκης: «Αθλητικό θέαμα και δημόσιες ‘περσόνες’».

Σ. Γεωργούλας: «Έγκλημα, (ηλεκτρονική) επιτήρηση και τιμωρία στον αθλητισμό, υπό την κριτική εγκληματολογική οπτική».

Συντονίστρια Ελένη Φουρναράκη.

Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2011

09.00 - 14:00: Ομάδες Εργασίας

14:00: Μεσημβρινό διάλειμμα – Γεύμα

16:30 - 18:30: Ομάδες Εργασίας

18:30 - 21:00: Στρογγυλό Τραπέζι «Προφορικές ιστορίες και βιογραφίες: διεπιστημονικά ζητήματα αφηγηματικής ανάλυσης». Αμφιθέατρο Δ7

Ομιλητές/τριες: Ρ. Βαν Μπούσχοτεν: «Ο λόγος και η υπέρβασή του: αναζήτηση της πολυφωνίας στην ανθρωπολογική έρευνα»

Μ. Ρεπούση: «Προφορικότητα και Μουσεία»

Π. Πανταζής: ««Συγκλίσεις και αποκλίσεις μεταξύ της βιογραφικής προσέγγισης και της
δια/του λόγου ψυχολογίας»

Γ. Τσιώλης: «Η βιογραφική αφηγηματική προσέγγιση στην κοινωνιολογική έρευνα: κριτικές
επισημάνσεις»

Συντονιστής: Γιώργος Τσιώλης.

21:00: Δείπνο

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

09:00 - 12:00: Ομάδες Εργασίας

12:00 - 14:00: Αποτίμηση εργασιών συνεδρίου Α3-1

Λήξη Συνεδρίου

14:00: Γεύμα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑ

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2011

Θεματική: «Υγεία, ασθένεια, ιατρική: ιατρικοποίηση κι επιτήρηση του σώματος» Αίθουσα Α3-2

09.00 - 14:00: Α’ Συνεδρία

Συντονισμός: Σεβαστή Τρουμπέτα

Αίγλη Χατζούλη, Οι προσλήψεις του σώματος την εποχή της βιοϊατρικοποίησης.

Χρήστος Κουρούτζας, Η Γενετική Επιτήρηση του σώματος μέσω των Βιο-Τραπεζών. Ο Βιο-Έλεγχοςτου κράτους ως ‘νέα ευγονική’ στις εγκληματολογικές αναλύσεις.

Κωνσταντίνος Γανωτής, Ο ρόλος της ψυχιατρικής πραγματογνωμοσύνης στη διαδικασία της
ποινικοποίησης.

Ευγενία Ηλιάδου, Παράτυπη μετανάστευση στην Ελλάδα και κυρίαρχος λόγος περί ασθένειας. Το παράδειγμα των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής και Καταγραφής (ΚΕΠΥ).


16:30 - 19:00: Β’ Συνεδρία

Συντονισμός: Ντιάννα Τράκα

Μαρίνα Νικολάου, Άτομα με αναπηρίες, τα δικαιώματά τους και η ένταξή τους στην εργασία ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών του 2006για τα άτομα με αναπηρίες.

Μάνος Σαββάκης, Ιατρική Επιστήμη, Ασθένεια και Θάνατος: Μια Μικροκοινωνιολογική Ποιοτική Προσέγγιση

Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2011

Θεματική: «Ψυχιατρική, ψυχοτρόπες ουσίες, εαυτός» Αίθουσα Α3-2

09.00 - 14:00: Α’ Συνεδρία

Συντονισμός: Μανόλης Τζανάκης

Ελπίδα Ρίκου, Καλλιτεχνικές πρακτικές στη σύγχρονη ελληνική ψυχιατρική: η τέχνη ως τεχνική αναμόρφωσης σωμάτων και συναισθημάτων

Νεφέλη- Μαργαρίτα Ρουμελιωτη, Η έννοια του συμπτώματος μέσα από τον ψυχιατρικό και
ψυχαναλυτικό Λόγο και οι κοινωνικές τους προεκτάσεις

Ιφιγένεια Κωβαίου, Σεξουαλικότητα & μορφές ακρωτηριασμού: Η περίπτωση της κλειτοριδεκτομής

Αγγελική Δρογγίτη, Αυτοκτονία και Ολοπαγή Ιδρύματα, Το παράδειγμα του ελληνικού στρατού


16:30 - 18:30: Β’ Συνεδρία

Συντονισμός: Ντιάννα Τράκα

Μανόλης Τζανάκης Η έννοια του εαυτού στον ύστερο Foucault ως αναλυτικό εργαλείο κατανόησης της χρήσης ψυχοφαρμάκων στη μετά-ασυλική εποχή.

Βουλβούλη Αιμιλία, Φύλο και Βιοπολιτική: Η Σχέση των Γυναικών με τα Ψυχοτρόπα Φάρμακα.

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

Θεματική: «Μεθοδολογικοί προβληματισμοί: συγκριτική έρευνα και χρήση λογοτεχνικών
πηγών» Αίθουσα Α3-2

09:00 - 12:00: Α’ Συνεδρία
Συντονισμός: Σεβαστή Τρουμπέτα

Αγγελική Τσιμπουκάκη, Ιατρική και διαχείριση του χρόνου στο «Μαγικό Βουνό» του Thomas Mann.

Ιωσηφίνα Τσουδερού, Κοινωνική Ενσωμάτωση των Ηλικιωμένων μέσω των κοινωνικών πολιτικώνενίσχυσης, των Δικτύων Κοινοτικής Φροντίδας- Συγκριτική μελέτη μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας.

Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011

Συνέντευξη του Μάικλ Χέρτσφελντ με θέμα την κρίση στην Ελλάδα


Η Ελλάδα ζει από παλιά σε κρίση
Ο Βρετανός ανθρωπολόγος Μάικλ Χέρτσφελντ αναφέρεται στα κακώς κείμενα και στα στερεότυπα που μας παγιδεύουν
Της Μαργαριτας Πουρναρα από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ


Σπάνια συναντάς ξένο που να γνωρίζει τόσο καλά την Ελλάδα. Ο Βρετανός ανθρωπολόγος Μάικλ Χέρτσφελντ, ο οποίος διδάσκει στο Χάρβαρντ, έχει ζήσει μεγάλα διαστήματα στη χώρα μας, μιλάει άπταιστα τη γλώσσα μας, ξέρει την ιστορία μας, τα χούγια μας. Σε μια πρόσφατη επίσκεψή του έπεσε θύμα κλοπής, αλλά δεν πτοήθηκε. Εξακολουθεί να μας βλέπει με αγάπη, ασκώντας ταυτόχρονα κριτική σαν αυστηρός αλλά ακριβοδίκαιος φίλος. «Η Ελλάδα δεν έχει γίνει βίαιη χώρα, όπως την παρουσιάζουν πολλοί ξένοι δημοσιογράφοι. Απλώς, συμβαίνουν περισσότερες πράξεις βίας εξαιτίας της δομικής βίας που η ίδια η χώρα έχει υποστεί κατά καιρούς», είναι οι πρώτες του κουβέντες στην τηλεφωνική μας επικοινωνία με τη Βοστώνη, όπου βρίσκεται.
– Περιμένατε ότι μια ημέρα η χώρα θα αντιμετώπιζε αυτήν την κατάσταση;
– Η Ελλάδα ζει ανέκαθεν σε κατάσταση κρίσης. Αυτό το φαινόμενο είναι αποτέλεσμα της σχέσης της χώρας με τις δυτικές δυνάμεις, καθώς την έχουν αντιμετωπίσει ως αντικείμενο περιφρόνησης ή και χρησιμότητας. Εχετε παίξει πολιτικά και πολιτισμικά πολλές φορές στην ιστορία σας τον ρόλο του τοποτηρητή μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
– Μπορεί κανείς να μιλήσει για το ποιος ευθύνεται για την κρίση;
– Η συζήτηση που γίνεται για το ποιος φταίει είναι μια παλαιά ιστορία. Ακόμα και πριν από τη χούντα οι ξένοι έλεγαν ότι οι Ελληνες είναι ανεύθυνοι και δεν θέλουν να βλέπουν τον δικό τους ρόλο, ενώ οι Ελληνες πίστευαν στην ύπαρξη ξένου δακτύλου. Με έναν τρόπο ισχύουν και τα δύο. Η τάση ευθυνοφοβίας των Ελλήνων να ασχολούνται περισσότερο με το ποιος φταίει και λιγότερο με το να βρεθεί μια λύση είναι κάτι που θα επηρεάσει τη μελλοντική κατάσταση της χώρας. Από την άλλη, από τότε που γεννήθηκε το ελληνικό κράτος αποτέλεσε αντικείμενο πολιτικής σκοπιμότητας από τη Δύση και όχι μόνον. Η όλη ιστορία της Ελλάδας είναι μια απόπειρα αλλεπάλληλων προσπαθειών να απελευθερωθεί από την επιρροή των Δυτικών, αλλά ταυτόχρονα και να εκμεταλλευτεί –δικαιολογημένα ίσως ως μικρή χώρα– τα πλεονεκτήματα του να ανήκει στο στρατόπεδο της Δύσης. Τα τελευταία χρόνια, τουλάχιστον, έχει υποχωρήσει η εθνικιστική τάση να τα ρίχνετε όλα στους Οθωμανούς. Ακόμα και αυτή η συμπεριφορά, βέβαια, αντανακλά μια δυτική αντίληψη ότι η Δύση ταυτίζεται με την πρόοδο και η Ανατολή μόνο με αρνητικά χαρακτηριστικά. Σήμερα, γίνεται περισσότερο αντιληπτός και αποδεκτός ο ρόλος του οθωμανικού πολιτισμού στη διαμόρφωση της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Παλαιότερα οι Ελληνες είχαν μάθει να ρίχνουν την ευθύνη για όλες τις δήθεν πολιτισμικές αδυναμίες τους στην επίδραση ξένων κατακτητών και γειτόνων
– Η ελληνική κρίση και η κάλυψή της από τον διεθνή Τύπο αναβίωσε αλλά και δημιούργησε νέα στερεότυπα για τον ελληνικό λαό;
– Προϋπήρχαν ορισμένα αρνητικά στερεότυπα, τα οποία ενίσχυσαν οι ελληνικές κυβερνήσεις με την πολιτική τους. Η αρχική απροθυμία της γερμανικής κυβέρνησης να βοηθήσει στην επίλυση της ελληνικής οικονομικής κρίσης οφειλόταν εν μέρει ότι στο εσωτερικό της χώρας αυτής, η Ελλάδα αντιμετωπίζεται με περιφρόνηση. Δυστυχώς, τα στερεότυπα μας παγιδεύουν σε έναν τρόπο σκέψης, με αποτέλεσμα να πέφτουμε σε έναν, επιφανειακά τουλάχιστον, ατελείωτο φαύλο κύκλο. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τους ξένους αλλά και για εσάς τους Ελληνες. Πιστεύετε ότι δεν είσαστε άξιοι απόγονοι των σπουδαίων σας προγόνων, απορρίπτοντας τον σύγχρονο πολιτισμό σας. Ιδού η μεγαλύτερη σύγχρονη τραγωδία σας. Αυτό δίνει την απαιτούμενη λαβή στους Δυτικούς να σας βάζουν χαλινάρι, διότι πιστεύετε ότι πρέπει να σας καθοδηγήσουν στο «σωστό». Πρόκειται για κλασική ένδειξη του φαινομένου που έχω ονομάσει «κρυπτοαποικιοκρατία». Παρότι δηλαδή δεν υπήρξατε ποτέ αποικία, αφήσατε τους ξένους να σας υπαγορεύσουν τον «σωστό» πολιτισμό, σύμφωνα με τις δικές τους προκαταλήψεις. Θα σας διηγηθώ μια ιστορία. Ηρθα μια φορά στην Ελλάδα λίγο μετά την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Στο αεροδρόμιο, αντί να συναντήσω το χάος, είδα μια οργανωμένη ουρά ανθρώπων που περίμεναν ταξί. «Είδατε, κύριε», μου είπε ένας παρευρισκόμενος, είτε με ειρωνεία είτε με περιφρόνηση, «τώρα γίναμε Ευρωπαίοι!», απαντώντας στη δική μου έκφραση έκπληξης. Τέτοια απάντηση, αν την αντιληφθούμε κυριολεκτικά, θα σήμαινε πως είσαστε πολιτισμικά υπόδουλοι. Δηλαδή μόνο στην Ευρώπη, υπάρχει ευγένεια και τάξη;
– Η κρίση έχει δημιουργήσει μεγάλη αμφισβήτηση του πολιτικού κατεστημένου στην Ελλάδα. Θα δούμε στο μέλλον ένα διαφορετικό μοντέλο πολιτικής δράσης; Θα παταχθεί η διαφθορά;
– Μπορεί να οδηγήσει πολλούς Ελληνες να μην ψηφίζουν πια πολιτικούς που φέρουν γνωστό όνομα, να αλλάξει το θέμα των πολιτικών δυναστειών. Σε ό, τι αφορά τη διαφθορά, οι κοινωνικοί ανθρωπολόγοι αναγνωρίζουν ότι πολλές φορές το ρουσφέτι λειτουργούσε για να έχουν θέση στο σύστημα οι πιο φτωχοί. Η πολιτική πατρωνία είχε αυτόν το λόγο ύπαρξης. Οι φτωχοί ψήφιζαν τους προστάτες και εκείνοι με τη σειρά τους παρείχαν θέσεις στο δημόσιο σύστημα. Το πρόβλημα είναι ότι οι Ελληνες ηγέτες έλεγαν ότι θα πατάξουν τη διαφθορά ενώ την προστάτευαν! Ισως στο μέλλον να προκύψει ένας Ελληνας πολιτικός, που θα προβάλει ως πλεονεκτήματα όχι την πονηριά αλλά την εντιμότητα και την ηπιότητα. Αυτό θα πετύχει μόνο αν φτιάξει έναν μηχανισμό που να μπορούν όλοι να ελέγξουν αν πράγματι είναι έντιμος. Οπως επίσης κοινωνική ισορροπία θα επέλθει εάν οι πλουσιότεροι φορολογηθούν βαρύτερα και δεν υπάρχουν εξαιρέσεις γι’ αυτούς. Δυστυχώς ακόμα και στις ΗΠΑ, λόγω μιας στρεβλής αντίληψης, ακόμα και πολλοί φτωχοί άνθρωποι υποστηρίζουν την καμπάνια των Ρεπουμπλικανών για λιγότερους φόρους ακόμα και στους πλούσιους.
Η δομική βία της Αστυνομίας– Τελευταία έχει ενταθεί το πρόβλημα της μετανάστευσης προς την Ελλάδα. Τι πιστεύετε ότι θα γίνει;
– Οταν πήγα να δώσω κατάθεση στην αστυνομία μετά την κλοπή, οι αξιωματικοί με ρωτούσαν συνέχεια αν οι δράστες ήταν αλλοδαποί, διότι σύμφωνα με τις στατιστικές το 80% των δραστών είναι ξένοι. Μα είναι λάθος τρόπος να χρησιμοποιείς τη στατιστική. Το 80% όσων συλλαμβάνονται να παρανομούν είναι αλλοδαποί. Οι άλλοι που είναι ελεύθεροι; Διότι και η ίδια η αστυνομία αντανακλά τη δομική βία. Ακούω Ελληνες να λένε: «Δεν είμαι ρατσιστής, αλλά...». Το «αλλά» τα λέει όλα! Καλύτερα να τα βάλει κανείς με τους Ελληνες πολιτικούς, που δέχτηκαν τους όρους που συμφωνήθηκαν στη Λισσαβώνα για τον έλεγχο των μεταναστών στην περιοχή Σένγκεν παρά με τους μετανάστες, που είναι εξίσου θύματα αυτών των μέτρων και της δομικής βίας που βασανίζει και τους Ελληνες.

Σάββατο 6 Αυγούστου 2011

Ανθρωπολόγοι αποκαλύπτουν απάτη του BBC


BBC: Εμφάνισε φιλήσυχους ιθαγενείς ως «άγριους και σεξομανείς»
Κοινωνικοί ανθρωπολόγοι λένε ότι η φυλή Ματσιτζένκα του Αμαζονίου είναι «διακριτική και φιλήσυχη»
 
BBC: Εμφάνισε φιλήσυχους ιθαγενείς ως «άγριους και σεξομανείς»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΣΟΤΕΡΑ

Τετάρτη 27 Ιουλίου 2011

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΥΧΟΣ 27

Κυκλοφόρησε το 27ο τεύχος της Eπιθεώρησης ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ.
Ο θεματικός πυρήνας του τεύχους αναφέρεται στο ζήτημα των εκλογών και στις πολυεπίπεδες εκλογικές διαδικασίες που διεξάγονται σε μια αντιπροσωπευτική δημοκρατία. Πρόκειται κατ’αρχάς για γενικές εκλογές (λέγονται και «πρώτης τάξης»), από τις οποίες προκύπτει η κυβέρνηση μιας χώρας, αλλά και για ενδιάμεσες ή «δεύτερης τάξης» εκλογές που διεξάγονται με σκοπό, μεταξύ άλλων, τη σύνθεση των αντιπροσωπευτικών σωμάτων σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των συμβουλίων στους δήμους και τις περιφέρειες μιας χώρας. Επιπλέον, εκλογές διεξάγονται για την άμεση έκφραση της θέλησης ενός τμήματος του λαού –εκείνων που είναι οργανωμένοι ή και φίλα προσκείμενοι σε ένα κόμμα– στο ζήτημα της εκλογής του κομματικού αρχηγού ή και για την έκφραση της θέλησης της ολότητας του λαού σε μια διαδικασία με δημοψηφισματικό περιεχόμενο.
Οι εκλογές αποτελούν «τη δημοκρατική έκφραση της πάλης των τάξεων», συνήθιζε να λέει ο Σέιμουρ Μάρτιν Λίπσετ. ‘Ομως, εδώ και αρκετές δεκαετίες ο διαμεσολαβητικός και εκφραστικός ρόλος των εκλογών έχει ατονήσει. Αποτέλεσμα του γεγονότος αυτού είναι ότι από «δημοκρατική έφραση της πάλης των τάξεων» οι εκλογές έχουν μεταμορφωθεί σε όχημα για την μεταφορά της δυσαρέσκειας και της διαμαρτυρίας των πολιτών από τον βιωμένο μικρόκοσμo στην κεντρική πολιτική σκηνή.
Τα ζητήματα αυτά εξετάζονται στα πέντε κείμενα του θεματικού πυρήνα της έκδοσης. Επιπλέον, στο τεύχος δημοσιεύονται κείμενα που εξετάζουν το ρόλο της κοινωνίας πολιτών στην Τουρκία, καθώς και το επικαιρο ζήτημα της σημασίας που κατέχει η οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας για τη διατήρηση και την εδραίωση σε αυτήν της δημοκρατίας.
Το τεύχος κυκλοφορεί με τη αναδημοσίευση μιας ομιλίας του πρώτου εκλεγμένου καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης στην Ελλάδα, Γεωργίου Κ. Βλάχου, που αναφέρεται στη σχέση Τεχνολογικής Επανάστασης και Πολιτικής.
Στο 27ο τεύχος του ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ περιλαμβάνεται, τέλος, ένα βιβλιογραφικό δοκίμιο για την άκρα δεξιά στην Ελλάδα και την Ευρώπη, καθώς και πέντε βιβλιοκριτικές νέων εκδόσεων.
Στους συγγραφείς του τεύχους ανήκουν, ακόμη, οι
Χρ. Βερναρδάκης,
Β. Γεωργιάδου,
Γ. Κωνσταντινίδης,
Π. Βασιλόπουλος,
Β. Αρανίτου,
Α. Κατσανίδου,
Στ. Σκρίνης,
Ρ. Νέζη,
Κ. Πιερίδης,
Α. Καφέ,
Α. Βουλβούλη,
Χρ. Τάσσης,
Κ. Ελευθερίου.

Η Επιθεώρηση ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ κυκλοφορεί τρεις φορές το χρόνο από τις εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Προλεγόμενα

Θεματικός πυρήνας: Εκλογές πρώτης, δεύτερης και τρίτης τάξης: κόμματα, ηγεσία, αποχή

Παύλος Βασιλόπουλος, Χριστόφορος Βερναρδάκης, Η εκλογική αποχή στην Ελλάδα: 2000-2009

Αναστασία Καφέ, Ρούλα Νέζη, Κωστής Πιερίδης, Ποιοι δεν ψηφίζουν και γιατί.
Μελέτη της αποχής στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές του Νοεμβρίου 2010

Κώστας Ελευθερίου, Χρύσανθος Τάσσης, Εσωκομματική πολιτική και στρατηγική του κράτους: το ‘συμμετοχικό’ εγχείρημα του ΠΑΣΟΚ (2004-2009)

Γιάννης Κωνσταντινίδης, Αλεξία Κατσανίδου, Αρχηγοί σε δεύτερο ρόλο πριν και
μετά την αλλαγή τρόπου εκλογής κομματικής ηγεσίας

Σταύρος Σκρίνης, Οι εκλογές για το βασκικό κοινοβούλιο: κύριες εκλογές ‘δεύ-
τερης τάξης

Γεώργιος Κ. Βλάχος, Η τεχνολογική επανάσταση και η Πολιτική

Έρευνα

Περιβαλλοντικές συγκρούσεις στην Τουρκία: κράτος, κοινωνία πολιτών και
δημόσια ζωή (Αιμιλία Βουλβούλη)

Ξαναδιαβάζοντας τους κλασικούς

‘Όσο περισσότερο ευημερεί μια χώρα, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα
να διατηρηθεί σε αυτήν η δημοκρατία’. Η επικαιρότητα (;) μιας αναλυτικής παρατήρησης (Βάλια Αρανίτου)

Βιβλιογραφικό δοκίμιο

Η ελληνική Άκρα Δεξιά στον χώρο και στον χρόνο: η συγκριτική της διάσταση (Βασιλική Γεωργιάδου)

Βιβλιοκριτικές

Ιωάννα Τσιβάκου, Εν κινδύνω. Από την τεχνολογία στην ηθική (Ιορδάνης Παπαδόπουλος)

Tim Bale, Πολιτική στις χώρες της Ευρώπης: πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και αλληλεπιδράσεις (Μάνος Τσατσάνης)

Πάνος Καζάκος, Από τον ατελή εκσυγχρονισμό στην κρίση. Μεταρρυθμίσεις, χρέη
και αδράνειες στην Ελλάδα (1993-2010) (Χρύσανθος Δημ. Τάσσης)

Paul Krugman, Η συνείδηση ενός προοδευτικού (Λευτέρης Ζ. Λαγός)

Θανάσης Δ. Σφήκας (επιμ.), Το Σχέδιο Μάρσαλ. Ανασυγκρότηση και διαίρεση της
Ευρώπης (Τζένη Λαλιούτη)

Abstracts